måndag 15 mars 2010

Samma bild olika skärpedjup


Jag är generellt väldigt förtjust i att jobba med skärpedjup när jag fotograferar och denna förtjusning utmanades kraftigt under gårdagens fågelskådning i taggbusken med dess 500 kvistar att fästa fokus på. För att kunna förklara lite närmare vad detta innebär på ett enkelt sätt så kan man säga att man kan välja att placera skärpan mer eller mindre nära linsen när man tar kort och på så sätt få olika delar av bilden oskarpa eller skarpa. Man kan tex antingen få bakgrunden suddig och förgrunden skarp eller tvärt om. Det var precis vad jag gjorde igår. Jag försökte dock få fåglarna i fokus och inte grenarna, vilket var den största utmaningen jag haft på länge eftersom att det var betydlig mer grenar än fåglar i den där busken. Vid ett tillfälle valde jag dock att ta samma kort, samma inställningar, samma placering, samma utsnitt och typ inom samma sekund men med skärpan på två olika ställen. På första bilden har man ingen aning om att en skärpedragning kan avslöja vad som finns längst in i busken bakom alla grenar.

Där bakom alla grenar sitter en liten fågel och pratar med sina vänner.

Klicka på bilderna för att förstora dem och för att se bättre. Jag är lite nördig kanske men jag tycker att det är lite coolt att man kan gömma och avslöja olika saker i samma bild med hjälp av vart man lägger skärpan.

Inga kommentarer: