lördag 4 oktober 2008

Amores Perros

Ikväll ska jag unna mig själv att se om en av de absolut bästa filmer jag hitintills sett i mitt liv: Amores Perros (Alejandro González Iñárritu, 2000). Jag skulle nog till och med våga säga att det är en av de filmer som ligger på topp-3 i min bok. Få filmer har påverkat och imponerat på mig så kraftigt som denna och det kanske inte kommer som någon stor överraskning om jag vidare berättar att jag även är väldigt förtjust i filmer som 21 grams och Babel. Amores Perros är en dramatiska berättelsen om tre olika levnadsöden som berättas parallellt och flätas samman. Tre berättelser om tre familjer i Mexico City som lever i helt olika miljöer och på olika villkor men vars vägar, ibland nästan obemärkligt, korsas på olika sätt. Regissören Alejandro González Iñárritu är utan tvekan en av de få regissörer som jag beundrar, ser upp till och en dag önskar kunna mäta mig med. Han är ett ett geni.

Inga kommentarer: