torsdag 30 april 2009

Varför luktar gamla människor?

Har ni tänk på en sak? Eller snarare har ni lyckats undgå det? Många äldre människor luktar illa. Antingen har de dålig andedräkt eller dålig kroppsodör rent allmänt. Hur kommer det sig? Har de slutat ta hand om sig själva? Luktar man så när man blir gammal? Har de fått så dåligt luktsinne att de själva inte känner att de luktar illa? Nu vill jag verkligen inte dra alla äldre människor över en kant och ber om ursäkt om någon skulle ta illa upp (inte för att jag riktigt tror att dessa är just min målgrupp av läsare men i alla fall) men i många fall är det så. I alla fall i huset där jag bor. Man känner direkt om ytterdörren alternativ balkong dörren varit/är öppen utan att behöva se det. Gamla människor klagar på yngre människor musik och detta ses som en helt rimlig sak att klaga på med dagens mått mätt. Men vad händer då om vi vänder på det? Jo, om en ungdom (el. liknade) klagar på en äldre så ses det snarare som ohyfs? Är det verkligen rättvist? Jag säger inte att yngre människor inte luktar alls, de kan i allra högsta grad också lukta illa, med det är något specifikt med gamla människor. Håller ni med mig eller är jag ute och cyklar?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också märkt av en viss lukt som kommer från äldre, den är på nåt sätt sötaktig och obehagligt luktande. Jag tror att huden på nåt sätt börjar lukta så när man blir äldre hur mycket man än duschar. Vi kommer alla dit en dag, får väl spreja på mig en del parfym då :) Tack för en trevlig blogg!

B från Skåne

sandra sa...

EXAKT!! Kunde inte sagt det själv. Ibland. Eller ibland? Väldigt OFTA luktar det gammal tant eller gubbe i våran port. Det är hemskt. Jag brukar fråga Martin detsamma. Varför gamlingar luktar illa. Jag har frågat andra också men ingen vet. Dessutom håller jag med om aytt vi "ungdommar" inte får "klaga" på dom men dom kan klaga på oss. Helt galet!. KRam,

Sven sa...

Jag tror att det beror på deras ämnesomsättning. Ammoniak?
Jag har även känt samma doft på unga personer som bantar kraftigt. För visst är det bara riktigt smala/undernärda äldre som luktar?