onsdag 4 juni 2008

En i raden av kunder

Förra veckan kom det in en märklig dam i butiken. Eller dam kanske man inte kan kalla henne då hon såg mer ut som en man med sin fina mustasch prydligt under nästan och brallorna sexigt nedhasade i häcken men det är ju bara detaljer. Att något var fel med denna "dam" märkte jag i samma stund som hon klev in genom dörren men hade då ingen aning om att hon skulle komma att stanna i dryga timmen och förpesta både luften och min tillvaro. I vanliga fall spelar vi en väldigt harmoniskt plingplong-skiva i butiken (som vi även såld vid tillfälle, men som nu är slut) men just den här dagen var jag så trött i huvudet att jag behövde mera fart i tillvaron än plingplong och hade därför satt på radion. Damen ifråga går fram till CD-spelaren och tar upp butiksexemplaret av plingplong-skivan och granskar det länge och sedan ber hon mig sätta på skivan. Jag informerar henne om att vi inte har några till salu för tillfället men hon insisterar. Jag sätter på skivan och fortsätter med de övriga kunderna i butiken. Efter en stund kommer damen fram och säger att hon vill ha två ex. av skivan. Jag förklarar återigen att vi inte har några till salu och hon ser frågande på mig. Hon fattar helt enkelt inte vad jag säger och står bara och stirrar på mig och jag ger till slut upp och tar nästa kund i kön. Damen står kvar och när jag är klar med kunden är hon på mig igen. Hon vill då köpa butikens skiva och jag får försöka få tag i min butikschef som inte svarar. Jag förklarar läget för damen, att jag kan helt enkelt inte bara sälja butikens skiva hur som helst och dessutom så sitter det ju en stort klisterlapp på fodralen med texten BUTIKSEX. Hon nickar och går mot dörren, men hon går inte ut. Hon börjar istället vandra av och ann i butiken. När hon vandrat i dryga kvarten tappar jag tålamodet och ger upp. Jag sålde helt enkelt skivan till henne bara för att bli av med idioten. Hon meddelade att hon kunde komma tillbaka och köpa den andra skivan vid annat tillfälle eftersom att det inte passade nu och jag jag kunde inget annat än att skaka på huvudet. Hon kunde visserligen inte hjälpa att hon var utvecklingsstörd och allmänt efter men jag blir inte mindre irriterad för det. Varför kan en del människor bara inte fatta!? Hur svårt är det? Jag orkar inte ens gå in på allt hon sa under tiden hon var inne (för då skulle det här inlägget bli en novell) men det hon sa upprepade hon alltid 4 gånger innan hon kom vidare. Jag höll på att strypa henne. Det enda positiva med det hela var att Jag fick känna mig lite normal för en gång skull.

Inga kommentarer: