söndag 29 juni 2008

Plankat lagligt?

Då jag för tredje gången i rad varit så yr att jag slarvat bort en helt ny SL-remsa under loppet av bara några veckor har jag istället gått över till att åka på sms-biljett de dagar jag bara jobbar enstaka pass här och där (som nu till exempel). Att köpa månadskort känns som slöseri med pengar just för tillfället och sms-biljetten funkar rätt bra. Det enda problemet (förutom att det är dyrt) med sms-biljetten är att det oftast tar för lång tid att få den när man väl skickat efter den och oftast betyder detta att man missar det tåg man tänk ta (då man självklart inte skickar biljetten förens man sett om det sitter någon i spärren). Så numera plankar* jag men med sms-biljett?! Det vill säga att jag skickar iväg biljetten, plankar genom spärren (skickar in foten så att censorn släpper snurrgrejen och gör så att man kan ta sig in från fel håll), springer upp på perrongen och får sedan biljetten lagom tills att jag kliver på tåget. Jag har alltså plankat lagligt. Eller? Tror ni att man får göra så?

*För de som inte vet så betyder planka att man åker eller går in någonstans utan att betala.

Inga kommentarer: