tisdag 1 april 2008

Det beresta paraplyet

I Japan använder man inte regnkläder, man använder paraply. Det gick att köpa paraplyer överallt och de fanns i alla färger och former. Jag valde en regnig kväll att köpa ett genomskinligt. Då jag betalat hela 24 kronor för det ville jag sedan ta med mig det hem till Sverige och jag och mamma inbillade oss att vi kunde ta det som handbagage. Men icke. Kvinnan i incheckningen ruskade bara på huvudet när hon såg det och kom istället med förslaget att vi skulle skicka det på bandet. Så det gjorde vi. Paraplyet fick en egen väsk-lapp och åkte sedan iväg på bandet. Vi hade inte förväntat oss att någonsin få se det igen då det troligen var 1 på miljonen att ett ensamt genomskinligt paraply skulle klara en resa från Japan till Sverige med byte i Finland. Väl i Stockholm stod vi länge och väntade medan alla väskor plockades av bandet men gav till slut upp hoppet. Då kommer dock det lilla paraplyet ensamt på bandet. Väldigt mörbultat och trasigt men faktiskt framme i Sverige. Jag är imponerad.

Inga kommentarer: