onsdag 28 maj 2008

Den perfekta illusionen

Att skapa den perfekta illusionen kräver koncentration, tålamod, passion och nattarbete. På fredag är det deadline för våran film Greger, på måndag klockan 19.00 är det premiär på Filmhuset och just nu har vi tusen små saker som ska hinnas fixas tills dess. Det är så enkelt för vem som helst att gå in i en biosalong, sätta sig i en bekväm stol i mörkret och bara invänta det fantastiska skådespel och konstverk som utspelar sig på duken under ett visst antal minuter av ens liv. Det är en helt annat sak att skapa det. Det är nästan ännu mer fantastiskt. Att få publiken att tro att allt de ser och hör är naturlig och enkelt. Att skapa den perfekta illusionen. Att skapa den perfekta känslan. Det kräver klyschigt nog en hel del blod, svett och tårar men i slutänden är det helt klart värt det. Det är så sjukt roligt. Igår satt jag på skolan i drygt 13 timmar och bara jobbade med ljudet på olika sätt. Det i sig är en upplevelse. Ljudet i en film skapar en fantastisk värld och utan det blir den bästa av filmer den sämsta och det är de ljud som ingen tänker på som är de viktigaste. Vem av er har någonsin tänk på hur det låter när någon till exempel stoppar fötterna i ett par tofflor?

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu fick du mig att tänka till... Och skall jag vara ärlig så har jag aldrig någonsin tänkt på att det ens hörs något när någon stoppar i sina fötter i ett par tofflor. Men gud vad jag skall lyssna nästa gång jag ser på film. Intressant. Det måste vara HUR kul som helst för dig detta. Jag håller och tror på dig. En vacker dag kommer det hända något stort för dig. Det är jag total SÄKER på.