söndag 17 augusti 2008

Illa behandlad på Chaplin´s Bar

Hur gammal är du? frågade vakten på Chaplin´s Bar i samma stund som jag visade honom mitt körkort. Jag svarade 23. Jaha, så det här ska vara du då? undrade han och visade mig bilden på mitt eget körkort. Ja, det är jag... förklarade jag lugnt, enda skillnaden är att jag är blond nu och brunett på kortet. Jaha, vad har du för personnummer då? undrar vakten stöddigt och jag ser på honom att han förväntar sig att jag ska säga fel. Jag rabblar smått irriterat upp mitt personnummer och han ser skeptiskt på mig. Efter mycket om och men får jag komma i på fjortismeckat Chaplin´s där Per och Oskar befinner sig och börjat undra vart jag tagit vägen. Jag satte mig ned vid deras bord och blickade ut över vad som skulle kunnat ha varit en vanlig kväll i mitt eget liv när jag själv precis fyllt 18 och tackade Gud för att jag växt till mig lite och att detta är en svunnen tid. På Chaplin´s fanns alla typer. Allt ifrån den blonderade fjortisen till den äldre medelålders mannen som upprepade gånger diskret gjorde försök att fota alla de knädjupa urringningar som vandrade förbi med jämna mellanrum. Per beställde in ett glas vin till mig och vi roade oss med att skratta åt de män som med allt för mycket inlevelse gav järnet vid karaoke-maskinen. Det tog mig inte många klunkar av vinet för att inse (även fast jag inte är någon vinkännare) att något inte stod rätt till och jag gick över till baren för att be om ett nytt. Det gick helt enkelt inte att dricka, vinet var utan tvekan dåligt. Killen i baren var dock inte speciellt samarbetsvillig och vägrade acceptera att jag inte ville dricka deras importerade billiga vin och det slutade med att jag lämnade mitt (så gott som fulla) vinglas på disken och gick därifrån. Han skylde på att han själv inte drack vin och att det inte fanns något han kunde göra. Han tyckte helt enkelt var mig det var fel att vinet smakade härsket och jag orkade inte argumentera med honom och gick och satte mig (utan vin). När Per sedan försökte prata med dem och förklara läget behandlade de honom som en 5-åring och efter 15 minuters diskussion gav även han upp (även fast han kämpade tappert) och vi bestämde oss för att gå därifrån. Det kan hända att det inte var något speciellt fel på vinet, att just den flaskan var dålig eller att just det vinet helt enkelt smakade så fantastiskt jävla skitdåligt som det gjorde men de gav oss inte ens chansen att få smaka ur en annan flaska eller ge oss ett glas av en annan sort. Det hade inte kostat dem någonting annat än lite samarbetsvillighet och service. Det är svårt att förklara känslan och den då rådande situationen men jag kan ju säga att jag aldrig någonsin blivit så illa bemöt ute i något annat nattliv någonsstans i vårat avlånga land. Jag kommer verkligen aldrig mer gå till Chaplin´s Bar och jag vet knappt varför jag gick ditt överhuvudtaget. Fan att det ska vara så svårt att vara lite trevlig!

2 kommentarer:

Wanheden sa...

Riktigt skitställe!!! Aldrig mer en lunch där ens!

sara sa...

Hm..inte bara du som klagat på det stället, var där den 8 maj, och träffade en tjej inne på toaletten som hade blivit kallad hora av tjejen i entrén.