måndag 11 augusti 2008

Morgondramatik på Hemköp

Hemköp i Vällingby är den butik som aldrig någonsin gör dig besviken, det vill jag nästan lova. Inte när det kommer till dramatik och komiska händelser i alla fall. Idag var självklart inget undantag. När jag för ca 10 minuter sedan stod i kassan och väntande på min tur att betala så hör jag hur någon står och svär bakom min rygg och jag vänder mig (nyfiken som jag är) om för att se vad som pågår. Där står en liten grå varelse i Hemköpskläder och lassar tidningar ur en vagn större än henne själv. Hon är i 50-års åldern och hon är arg som ett bi. Hennes rörelser är demonstrativa och hennes mun formar ett spikrak linje. Efter några sekunders muttrande och skyfflande tappar hon en bunt tidningar i golvet och något slår slint. Hon börjar slänga ur tidningarna på golvet så de far all världens väg samtidigt som hon svär åt sin stakars kollega (som inte ser ut att vara mer än en praoelev på 1,80 cm). Tjejen i kassan ler lite generat åt kön och ser ut som om hon önskar att hon kunde sjunka ner under jorden. Kön börjar vrida obekvämt på sig och utbyta hjälplösa blickar. En man försöker säga något snällt till den arga kvinnan men hon är onåbar. Hon börjar istället plocka upp tidningarna igen men släpper snart allt på nytt och stormar iväg med orden: Nä, nu jävlar skiter jag i det här. Jag går hem! Kön skruvar lite mer på sig och kassörskan ler ursäktande. Det tar inte lång tid innan kvinna kommer stormandes tillbaka och folk kastar sig ur hennes väg när hon kommer farandes. Hon fortsätter plocka med sina tidningar. Ingen vågar säga något och fäster sina blickar i motsatt riktning eller rakt ner i golvet. Jag betalar mina saker, går tillbaka till min egen butik och låter dagen börja med ett leende på läpparna. Jag är glad över att jag inte jobbar på Hemköp idag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha jag förstår hur kvinnan känner sig. Sådär säger jag varje morgon till mig själv när jag kommer till jobbet och allt går åt helvete. HAhaahaha.. Men det är skönt att se att andra har det som en själv. :)

Per Kjellin sa...

Du skulle ha frågat sopan om hon fått in nya numret av tidningen Fimtidning för filmare. En tidning som inte exiterar. När hon säger nej så skulle du ha klagat som faan över att de inte har den och att det är hennes fel om jorden går under i morogn.

Larry Lindbaum sa...

Du skulle sagt så här till henne: "Behöver du hjälp?.... Ring Poolia!!". Och sen flabbat som fan åt ditt eget skämt.