fredag 7 mars 2008

Cancervaccin och försäkring

Idag har jag varit och tagit min andra Gardasil-spruta (mot livermoderhalscancer) och än så länge lever jag. Fick lite ont i magen när det här om veckan stod om att kvinnor som fått Gardasil ramlat av pin bara så där men jag inbillar mig att det inte händer mig. Och gör det det så gör det väl det. Det finns inte så mycket jag kan göra åt saken isåfall. Något ska man ju dö av. Vore bara trist om det skulle hända just nu bara. Jag har inte riktigt tid med det. Sen har jag även varit duktig och fyllt i min cancerförsäkring som jag fick av pappa i födelsedags present. Det är en försäkring från ACE Europe (Sverige) som heter ACE Kvinna Cancer och den innebär att man får en summa pengar att göra vad man vill för om man skulle ha oturen att åka på någon form av kvinnocancer. Vill man lägga pengarna på rehabilitering kan man det men man kan även köpa Gucci-väskor för hela slanten om man så önskar.

Utdrag ur deras informationsfolder:
Med ACE Kvinna – din cancerförsäkring får du ersättning vid elakartad cancer- slida, äggstockar, äggledare, livmoderhals och livmoderkropp. Du får en engångssumma på antingen 160.000 eller 260.000 kronor, beroende på vad du valt. Du kan till exempel använda 100.000 till kostnader direkt vid diagnos, 30.000 till rehabilitering, resor, kosmetisk operation eller liknande som inte täcks av allmänna medel och 30.000 till hemhjälp, friskvård etc. Men som sagt – du använder pengarna precis som du själv vill.

Inga kommentarer: