onsdag 5 mars 2008

Hur svårt kan det va?

Hur svårt kan det vara att förstå en sådan enkel sak?! Scenariot är som följer: En tant kommer in i butiken (Det är nästan bara små tanter som handlar här). Hon kommer fram till mig och frågar om vi har något hon kan stoppa tidningar i, som ska stå på golvet nedanför soffan. Efter en stund är vi överens om att det är ett tidningställ hon är ute efter.

Jag: Ja, då har vi visserligen inte speciellt många alternativt men vi har ett i vitt skinn som står där bort på golvet (Jag pekar).
Tanten: Jahaja, och vad kostar det?
Jag: Ja, det ligger nog runt tusenlappen skulle jag tro.
Hon hör inte vad jag säger, så jag böjer mig ner och kollar på prislappen för att vara på den säkra sidan.
Jag: Det kostar 1950 kronor.
Tanten: Jaha, och det är det enda du har.
Jag: Ja det är tyvärr så.
Tanten: Så det är det enda du har?
Jag: Ja, precis.
Tanten: Du har inga fler? I andra modeller?
Jag: Nej, tyvärr, det där är den enda av en typen som du söker.
Tanten: Jaha, då. Inga fler?
Jag skakar på huvudet och ler ansträngt.
Tanten: Jahadå, då får väl jag gå vidare.
Jag: Ja, du får väl göra det.

Nu är det ca 1 min sedan hon lämnat butiken och jag menar på riktigt, hur svårt kan det vara att förstå något så enkelt som "det är den enda vi har"? Hon var helt klart inne i någon form av förnekelse och var totalt okapabel till att ta emot den information jag gav till henne. Man kan ju bli trött för mindre.

1 kommentar:

Per Kjellin sa...

Kommer du ihåg all denna dialog?

Men du när jag var inne då hade Ni ju 20 olika modeller. Kunde hon inte få köpa nån av de`?