lördag 4 juli 2009

Kvinnlig medlem i besättningen

Jag vet att det kanske är taskigt att kommentera på detta men jag kan inte låta bli. Som jag tidigare berättat så seglar min pappa just nu Eurocard Gotland Runt tillsammans med sin besättning och de har en blogg som de då och då uppdaterar under resans gång (en blogg som jag sett till att de skaffat). På den här bloggen skriver de lite om hur det går, vad de gör och så lägger de upp en och annan bild. Nu till saken; i ett av de senaste inläggen berättade de tex lite om besättningen och det är i detta inlägg som jag (som under de senaste halvåret forskat på genusperspektiv) reagerar på hur de formulerat sig. Jag är själv övertygad om att det inte ligger någon speciell tanke bakom ordföljden från deras sida men jag måste erkänna att det roar mig ur ett bredare perspektiv. Jag tänker inte förklara eller analysera ingående vad exakt det är jag reagerar på (det är upp till var och en) och jag vet att i det här fallet så handlar det om att att de försöker påvisa något positivt med sin text (då det faktiskt inte är så mycket kvinnor som seglar just denna tävling och det är generellt en ganska mansdominerade sport) men jag tycker att det är ett intressant synsätt som på det stora hela bör belysas och diskuteras mera i samhället. Detta är alltså inget påhopp varken på deras blogg eller på vad de skriver och om du som läser detta inte förstår varför jag reagerar på detta kanske du själv ska fundera lite mer på dina kunskaper om genusperspektiv. De skriver som följer:

"Besättningen består av medlemmar med olika erfarenheter. Några med många kappseglingar och seglingsår bakom sig, men också några som inte kappseglat Gotland Runt tidigare och med färre seglingsår bakom sig. Vi har också en kvinnlig medlem i besättningen. Då vi samlades första gången så var självfallet frågan om vår målsättning med seglingen uppe."

Inga kommentarer: