tisdag 8 juli 2008

Sista dosen Gardasil avklarad

Nu, idag är jag äntligen klar med mitt livmoderhalscancer-vaccin. Tre sprutor har sprutats in i min västra arm under de senaste 6 månaderna och jag är än så länge inte en av de som dött av det. Jag har fått vaccinet Gardasil och är en av de som haft turen att inte behöva betala en förmögen för det tack vare Apotekets högkostnadsskydd. Man kan få Gardasil på olika sätt och jag fick det utskrivet på recept av min gynekolog. Det är en lite underlig känsla att man med sin gula receptlapp själv hämta ut sin lilla spruta (som är värd mer än vad jag spenderar på kläder varje månad) på Apoteket och sedan förvara den hemma i kylen mellan mjölken och smöret tills den dag då man har tid för själva vaccinationen. Då lämnar man över den till sköterskan som ska spruta in det i ens kropp och besöket tar max 5 minuter. Efteråt känns det som om man lika gärna skulle kunna gjort det själv hemma i soffan.

Vaccinering med Gardasil är avsett att skydda mot sjukdomar orsakade av humant papillomvirus (HPV) av typ 6, 11, 16 och 18. Dessa sjukdomar innefattar livmoderhalscancer, cellförändringar som är förstadier till cancer i de kvinnliga könsorganen (inklusive livmoderhals och blygd) och vårtor på könsorganen (kondylom). HPV typ 16 och 18 orsakar cirka 70% av fallen av livmoderhalscancer och HPV typ 6 och 11 orsakar cirka 90% av fallen av vårtor på könsorganen (kondylom). Gardasil kan inte ge upphov till de sjukdomar det skyddar mot. Gardasil förväntas göra störst nytta när det ges innan en person blivit smittad med någon av de typer av humant papillomvirus som vaccinet skyddar mot. Personer som redan är infekterade med ett eller flera av vaccinets HPV-typer kommer emellertid att skyddas mot de återstående vaccinrelaterade typerna av HPV. Läs mer om Gardasil och livmoderhalscancer på Gardasils hemsida.

Inga kommentarer: