söndag 11 november 2007

Cashback

Vid tillfället för förra årets filmfestival i Stockholm så var jag visserligen inte mycket rikare än vad jag är nu men kunde ändå gå på enstaka filmer under festivalen tack vare att jag jobbade på Svenska filminstitutet för stunden. På förra årets filmfestival visades bland annat Sean Ellis fantastiska film Cashback. Cashback var från början en kortfilm som 2006 nominerades till bästa kortfilm på Oscarsgalan och sedan bokstavligt talat byggdes på till en långfilm. Jag var helt såld när jag klev ut ur biomörkret och har ända sen visningtillfället sökt igenom Internet med ljus och lykta för att kunna få se den igen. Nu finns den äntligen på DVD i Sverige. Lycka! Det är en fantastik film och den bara växer varje gång jag tänker på den. Så detta var mitt självklara val igår natt när jag inte ville sova. Tänkte från början bara se en bit av filmen och sen sova men 01.47 stängde jag av filmen och då var den slut. Filmens handling kretsar kring Ben, en dumpad och sömnlös man som börjar jobba nattskift på snabbköpet där han stötter på de mest udda och underhållande karaktärer. Timmarna under nattskiftet går sakta och Ben upptäcker att han har förmågan att frysa tiden men själv fortsätta leva. Då den sanna kärleken dyker upp i hans liv ställs han in för valet att stanna kvar och låta tiden gå vidare eller att för alltid leva i en pausad värld. Detta är en film som i mina ögon har allt. Massa naket, snygga skådespelare med talang, romantik, humor som göra att man skrattar rakt ut, snygga bilder, fantastiska skärpeförflyttningar, bra dramaturgi, dramatik och otrolig inspelningsplanering. Den här filmen är ett riktigt hantverk, ett konstverk.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter som en film du tycker att man ska se. Men det är ingen chans att man får låna den av dig va? Den är antagligen inlåst i kassavalvet. Kram Linn
(Måste ses snart)