onsdag 28 november 2007

Människan är ett djur.

Om man någonsin tvekat i faktumet att människan i grund och botten är ett djur så ska man gå på en lagerutförsäljning på Peak Performance en onsdag morgon. Efter det borde det inte finnas minsta tvivel om den saken. Det är helt galet. Klockan 08.00 öppnade de dörrarna till båthuset på Djurgården och den frusna kön börjar sakta röra sig framåt. Spänningen låg i luften och människorna började knyta på sig sprinterskorna och dra på sig knogjärnen. Redan vid 07.00 stod det människor utanför och frös som vid tid för öppning knappt kunde stå stilla i sin iver över att få komma in i den tropiska hettan och rycka åt sig en miljon plagg de egentligen inte är i behov av. Jag och Per anlände tjugo över sju och redan då var det säker 50 personer på plats och man skulle kunna tro att det var Rock konstert på G. Tjo över åtta hade de nästan släppt in allt folk som stod utanför och kaoset steg gradvis i takt med folks sjukliga ha begär. Överallt sprang folk med IKEA-kassar och flyttkartonger och bara öste ner saker utan att knappt slänga ett öga på varken storlek eller passform. Folk stod och lurpassade när andra bytte om för att kunna roffa åt sig de bästa plaggen och höll man inte hårt i det man själv hittat kunde man bli av med det på en tiondels sekund. Helt seriöst så är utförsäljningar ungefär samma sak som matdags i en lejongrop. Den starkaste överlever och har man inte redan innan man gick hemifrån bestämt vad man ska ha så finns det risk att man kommer hem med 10 olika toppar, 3 jackor och rosa stickade tröjor som inte passar eller någonsin kommer komma till användning. Det är en helt absurd situation och människor blir helt hänsynslöst galna. Jag fick som tur var tag på det jag behövde och hade bestämt sedan innan. En varm jacka, en stickad tröja och en mössa. Inget mer. Jackan är av den mer attraktiva modellen i sortimentet och jag har velat ha en sådan i flera år. Den tar dock alltid slut på några sekunder vid sådan här tillställningar och finns oftast bara i XS eller XL. Vid ett flertal tillfällen försökte folk få mig att lämna ifrån mig den men jag skyddade den med mitt liv och den fick till slut följa med mig hem. Lycka! Jag vann. Det bästa är att jag inte betalade mer än 1750 för hela kalaset. Peak Performancegalningen Per handlade som vanligt för mer än så. Människor är köpgalna djur som tänder på röda prislappar.

Inga kommentarer: