tisdag 27 november 2007

Nya grupper inför T2.

Idag fick vi alla i klassen ett mail ifrån skolan där det meddelades att vi nu själva ska bestämma grupper inför nästa termin och detta ska vi göra snarast och sedan vidarebefordras tillbaka till skolan. Detta har både sina för och nackdelar och stämingen på dagens lektion var en aning förvirrad och nervös. Frågan som hängde i luften var: Vilka ska man välja och hur? På ett sätt är det ju bra då man kan få välja de man tycker att man fungerar bra ihop med med eller sådana som man ännu inte jobbat med men tror har stor potential. Man kan välja de man tror att man har mest utbyte av inför framtiden, lära känna nytt folk och vidga sina vyer. Samtidigt som det kan vara bra att jobba med människor man redan känner och har vissa rutiner med. Risken är dock att man hamnar i en grupp där alla vill ha samma roll. Det som känns mindre bra är att det finns risk för att hela grejen hamnar på klassisk högstadienivå. De som jag vill jobba med kanske inte vill jobba med mig och då står man där själv och hamnar med de andra som blev över. Det har hänt mig förut. Hade man en smärtfri skolgång så vet man nog inte vad jag pratar om.

Inga kommentarer: