lördag 10 november 2007

Ovälkomna ljud.

Det finns vissa nackdelar med att bo i hyreshus och jag skulle kunna skriva en hel bok alternativt ett filmmanus om detta men väljer istället att sporadiskt låta er få en insyn i mina åsikter och upplevelser i ämnet. Vem vet, ni kanske kommer känna igen dem i mina framtida filmer någongång. Hur om helst så finns det en sak som jag har särskillt svårt för med att bo i hyreshus/lägenhet och det är alla ljuden om tränger igenom de Libressetunna väggarna och sedan vidare in i mitt hem. Ovälkomna ljud. Ljud som penetrerar min lugna hemmatillvaro. Träskorstunga fotstegen från tjejen ovanför, barnskriken från grannen brevid, TV ljuden från den döva farbrorn snett nedanför, lillebrors musik från bottenvåningen, sprängningarna från bygget utanför och alla dessa borrningar och hammarslag som sker varje gång folk flyttar in eller ut. Man skulle även kunna nämna det oändliga springet i trapphuset eller bullret från trafiken på Drottningholmsvägen som löper några hundra meter bort. Dessa är jobbiga ljud i största allmänhet men det finns ett ljud som är värre än alla ovanstående nämda. Ett ljud som jag verkligen skulle föredra att slippa höra då jag inte gärna vill få denna inblick i mina grannars vardag. Det är nämligen så att man från vårt sovrum, klart och tydligt kan höra hur det går till när vissa grannar utför moment nr. 1 på hemlighuset. Ljudet av urin som träffar toalettskålen och sedan vattnet i botten ekar genom natten stillhet som ekot i en grotta. Jag vill verkligen inte behöva ta del av något som detta och speciellt inte när jag ska sova. Det finns betydligt trevligare ljud att somna till. Natti natt alla som har en granne eller två.

Inga kommentarer: