måndag 17 december 2007

Inte mitt jobb.

Det kommer in en äldre kvinna i butiken. Hon tar ett varv och ställer sig sedan och beundrar Lotusblommorna vid dörren. Hon lägger huvdet på sne och suckar.

Hon: Åh vad fina dem är!
Jag: Visst är dem.
Hon: Passar för alla åldrar?
Jag: Ja, absolut.
Hon: Ja, jag tror jag tar ett par sådan här.

Ingenting händer. Hon vänder huvdet och tittar uppmanande på mig. Jag ser frågande på henne. Jag inser snart att det hon vill är att jag ska gå fram till henne, plocka ihop det hon vill ha (trots att dem står precis framför henne och jag står 5 meter bort bakom en disk) och sedan bära dem till kassan. Jag gör ingenting. Hon gör ingenting. Det går 30 långa sekunder innan hon inser att jag inte tänker flytta på mig och hon tar snofsigt upp två av blommorna och ställer dem på disken. Jag vann. Det är helt enkelt inte mitt jobb att bära kundernas varor. Vi säljer saker ur butik och inte över disk. Så hon kan gott och väl bära sina saker själv.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha helt rätt. Trode hon att det var en blomsterbutik eller. :)