tisdag 25 december 2007

Julklappsleken.

När man är över 20 i våran familj räknas man inte längre som barn och ska därför bara köpa en enda vuxen julklapp för runt 150 kr och sen sa alla byta med varandra på ett eller annat sätt. I vanliga fall brukar vi dra lott. I år var som sagt ingenting vanligt då vi inte firade med den vanliga familjen. Redan vid middagsbordet började det diskuteras om hur julklappsutdelningen skulle gå till och stämningen blev snabbt ganska obekväm. Vi som ville ha det på det snälla sättet där alla får en julklapp hade dock inte så mycket säga till om och jag valde att inte ha någon åsikt alls, eller åtminstone att inte uttala den. Så det blev julklappsleken. Julklappsleken går till på följande sätt: Alla julklappar läggs i en hög och alla sätter sig i en ring. Sen ska alla i tur och ordning slå en tärning. Får man en 2a får man ta ett paket ur högen. Detta håller man på med tills högen med paket är slut och då har enstaka personer fått ett eller flera paket och andra inte något. Efter att de som fått paket öppnat dem början man om att slå med tärningen och går då fem varv runt ringen. Den som nu slår en 2a eller en 6a får sno ett paket av någon annan. I slutet av leken, när man gått fem varav runt sitter därför några med ett eller flera paket och några är helt utan. Jag fick två, en bok och ett kitt med öl, chips och ett rese-TP. Hade jag inte fått något hade jag nog varit lite bitter. Jag är en rätt dålig förlorare. Jag tycker dock att alla borde få något på julafton och har fortfarande inte bestämt mig för om jag tycker bra eller dåligt om den här leken.

Inga kommentarer: