fredag 7 december 2007

Jag är en ond människa.

Jag lätt nyss en gammal dam stå ute och frysa i regnet. Hon kom precis när jag hade satt upp Kommer strax-lappen på dörren för att springa iväg och köpa lunch till min kurrande mage. Det har varit full rulle hela dagen och det här var den enda luckan jag fått på hela dagen. När jag väl hade satt på mig jackan och var på väg ut genom dörren försökte den gamla damen tränga sig emellan och in medans jag gick ut och kunde inte alls förstå varför hon inte kunde få gå in ensam i butiken medans jag var borta. Hon muttrade lite och tittade på mig med en Åh herregud vad har har hänt med dagens ungdom-blick och det spelade ingen roll att jag sa att jag var den enda som jobbade och att jag jobbar 9 timmar i sträck. Med en smula dåligt samvete över att ha lämnat henne i regnet sprang jag iväg till Hemköp, sa att jag var tvungen att växla pengar och när jag kom tillbaka stod hon självklart kvar och väntade utanför butiken. En sådan där typiskt envis pensionär som hänger på låset 20 min innan öppning bara för att vara först in. Jag dövar dock mitt dåliga samvete med att det faktiskt handlade om min egen överlevnad. Det var antingen hon eller jag och jag vann.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra gjort!
Det är dax för dagens tanter och gubbar och lära sig hur VI dagens ungdomar jobbar.
Vi har rättat oss klart för dom nu tycker jag!