onsdag 19 december 2007

Snåla tanter.

Det finns något som jag kan bli riktigt irriterad över och det är snåla tanter. Speciellt de som plockar ut allt som det är rea eller nedsatt pris på vare sig de är snyggt eller ej och köper det bara för att de är några enstaka kronor billigare. Idag när skulle handla lunch stod det just en sådan tant framför mig i kön. Hon stod och dividerade med den stakars kassörskan om vad chockladasken hon just köpt egentligen kostade och det hon bråkade över var 9 ynka kronor.

Tanten: Va! Kostar den 59 kr? Igår kostade den bara 50. Har ni höjt priset över natten eller? Det här går jag verkligen inte med på. Oförskämt.
Kassörskan: Nej, vi har inte höjt priset. Det är samma som igår. Den kostar 50 kronor om du köper två för 100.
Tanten: Va, men vaddå. Nu får står jag ingenting. Försöker du lura mig?
Kassörskan: Nej. (Hon suckar djup)
Tanten: Jaja, jag tar väl två då så blir det billigare. Du glömmer väl inte mitt guldkort och mitt medlemskort och min rabatt kupong. (Hon öser på ut hela väskans innehåll på kassan)
Kassörskan: Då blir det 100 kronor då.
Tanten: Glöm inte korten så hämtar jag en till ask. (Tanten går och hämtar ännu en chockladask).
Kassörskan: Vill du ha kvittot kanske.
Tanten: Ja verkligen! Annars lurar du mig igen.

Kassörskan drar en djup suck innan hon vände sig till mig med ett glatt och trevlig: Hej! Jag lider med henne och hon ska all beröm i världen för att hon inte tokflippade på tanten. Jag hade förmodligen strypt henne och sulat asken i huvudet på henne. Okej, det hade jag nog inte gjort men man kan ju alltid drömma.

Inga kommentarer: