torsdag 3 januari 2008

Carolina Annikki Rung

Den 7 februari fyller jag 23 år. Jag har levt i snart 23 år och alltid alltid haft samma namn. Det står i mitt pass, på mitt körkort, på mitt VISA-kort, på min post och på mitt personbevis. Det är helt enkelt så jag heter. Jennifer var dock uppe som förslag ett tag innan jag föddes men i slutänden döptes jag till Carolina Annikki Rung. Inget annat. Mamma sa att jag såg ut som en Carolina när jag ploppade ut och jag döptes sedan till det i kyrka. Inför gud, familj och vänner med tillhörande vattenskvätt i håret, vit klänning och allt sånt där. Inget mer, inget mindre. Punkt. Ska det då vara så svårt att få det rätt?! Under mina snart 23 levna år är det få som lyckas säga rätt eller snarare när det kommer till mitt efternamn med flit säger fel. Under säkert halva mitt liv har jag fått heta Caroline. Mer sällan även Maria, Therese, Annika. Denna felsägning görs gång på gång av både nära, kära, avlägsna bekanta, vänner, arbetsgivare och arbetskamrater. Jag ser inte ens ut som en Caroline och jag har nästan slutat bry mig om att rätta människors konstant oigenomtänkta uttalanden. Sen har vi mitt efternamn, Rung, som jag så många gånger under min skolgång önskat att jag kunde fått byta bort. Rung, Pung, Runk, Kung, Sunk. You name it. Listan kan göras längre, använd er fantasi. Till och med stavningprogram säger att det är ett fel. Det är helt hopplöst. Jag skulle ju aldrig kalla någon som heter Isabella för Isabelle. Vad är det som är så svårt? Vad ni än gör, snälla säg inte Caroline. Jag heter inte det. Säg hellre Carro om det är så jävla svårt. Det finns en grupp på facebook där jag passar in perfekt. Gruppen med det korta namnet: My first or last name will always contantly be spelled or pronounced wrong. Jag passar in som handen i hansken och är glad över att det finns några som äntligen förstår vad jag menar. Så om det är någon som kan vara så snäll och förkara för mig vad det svåra i mitt namn är så skulle jag vara evigt tacksam. Om inte så låt bara bli och säg fel. Jag blir helt enkelt irriterad.

3 kommentarer:

Per Kjellin sa...

Mäh, jag trodde du heter Loppan

Larry Lindbaum sa...

Har du samma problem när det gäller ditt mellannamn, Annikki? Stavas det inte Annika?

Carolina Rung sa...

Mitt mellannamn (Annikki) är finskt och jag brukar inte nämna det för folk. De flesta tror nämligen att jag skrivit fel och att det ska stå Annika eftersom att min mamma heter det.